fbpx

Kristin Heinonen, digital strateg, är laddad inför sin kommande föreläsning på SACD’s Årsmöteskurshelg.​

Det blir ett helhetsgrepp kring det viktiga ämnet sociala medier och digital marknadsföring. Här kommer en liten försmak när Kristin besvarar fyra kluriga frågor.​

Estetisk tandvård är ju en utpräglad sällanköpsprodukt. hur kan tandläkare underlätta köpbeslut genom social media?

– Det är viktigt ge så mycket information som möjligt och se till att den informationen är tydlig och lätt att förstå. Information om procedurer, priser och platser måste vara enkel och tydlig. Sedan behöver man motivera sig inför kunden. Varför skall kunden skall välja just oss? Man måste visa sin trovärdighet men även sin tillgänglighet, bland annat genom att visa bilder på personer och miljöer. Det tycker att jag vården generellt är dålig på. Man håller sig till hårda fakta, men glömmer de mjuka värdena. Kommer jag att få ett bra bemötande? Verkar det seriöst och trevligt?


Den sociala media-tekniken är enkel. ändå upplever många att social media, web och digital kommunikation är ett trassligt kapitel som stjäl tid. kommer du att presentera några enkla lösningar?

– Jag kommer att försöka avdramatisera det hela. Och jag kanske kan hjälpa till med tänk kring målsättningar med närvaro i digitala kanaler. Hur fungerar det för just mig? Det är något som man måste utvärdera ständigt. Det finns inget egenvärde i att vara i en kanal som inte ger någonting. Jag kommer att prata en del om vilka val man kan göra och vilka frågor som kan vara vägledande.


Du är en rutinerad digital strateg som varit med ett tag. vad har du observerat sista tiden?

– Man har sagt länge att marknaden för sociala media är mättad, men den blir aldrig mättad! Utvecklingen går hela tiden framåt, men det blir en större differentiering. Man använder inte bara en plattform, utan flera. Och det gör det knepigare om man vill synas. Vi kommer att prata en del om det. Det finns en annan trend som kallas microsharing: Vi är med i sociala medier och lägger mycket tid där. Men vi håller oss till ett relativt litet umgänge. Hur handskas vi med det när vi vill synas?


Vilket socialt media är din personliga favorit?

– Det är Pinterest Det kanske är lite förvånande, men man skall använda de sociala medier som ger mest. Jag är väldigt road av arkitektur och design. På Pinterest finns en guldgruva av idéer och inspiration. Det har nästan ersatt att bläddra i fina magasin. Det finns miljarder roliga tips när man skall bygga ut i hemmet eller göra något i trädgården. För mig är det både underhållning och väldigt hjälpsamt i vardagen.

Kristin Heinonen | Fredag 27 november 09.00 – 17.00

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

M.I.P.

Mattias Larsson Aqua Dental, Stockholm mattias.lasrsson@aquadental.se

M.I.P.

Hossam Amer T4 ConfiDent, Hässleholm admin@t4confident.com

M.I.P.

Patrik Bargiel Tandvården Teleborg, Växjö bargielpatrik@hotmail.com

M.I.P.

Ulrika Nibble
Vasa Viktoria Tandvård, Göteborg
ikanibble@gmail.com

M.I.P.

Anders Axelsson
Österports Tandvård, Visby
anders.axelsson@ptj.se