Välkomna till SACDs årsmöteskurs för hela teamet!

Grand Hôtel, Stockholm, 11-13 oktober

Luca Dalloca, DMD, CDT / Roberto Iafrate, CDT (ITA)
“The role of visual perception in harmonising minimal and non invasive indirect restorations into the patient faces”

Debra Engelhardt Nash (USA)
"TO DO! A Patient Care Checklist for your Practice"

Estetik inom tandvård handlar om en balans mellan tänderna, mjukvävnaderna, läpparna, ansiktet och patientens personlighet.

Luca Dalloca och Roberto Iafrate

På denna kurs får vi möjligheten att utveckla vår konstnärliga förmåga att utvärdera balansen mellan tänderna och patientens hela ansikte. Syftet är att visualisera hela ansiktet snarare än bara tänderna.

Vi får lära oss att titta på helheten och att överföra denna kunskap till vår dagliga praktik – allt för att uppnå harmoni mellan leendet och ansiktet. Det laboreras med vad som är rätt eller fel med ett leende, vad är harmoni och vad är disharmoni. Vi får här kunskap som möjliggör en bättre förståelse av patientens behov, vilket i sin tur lär oss att göra mindre, subtila förändringar som gör stor skillnad. Här förmedlas kunskap att ta med oss i vår kliniska vardag.

Föreläsningen går igenom steg för steg från förberedelse till cementering av alla kliniska och tekniska aspekter av skalfasader och non-prep skalfasader.

Missa inte möjligheten att vara med på Hands-on med Dalloca och Iafrate på lördagen!

Många av oss är bra på att nå biologiska och estetiska resultat när arbetet analyseras enbart i den orala regionen. Men när vi utvärderar hela ansiktet kan resultaten vara mindre perfekt. Detta vill denna kurs råda bot på!

Luca Dalloca

Dr Luca Dalloca tog sin examen på Tufts University School of Dental Medicine, Boston, USA och vid University of Pavia hemma i Italien.

Han fördjupade sig i protetik vid U.C.L.A, USA. Han har också ett C.D.T betyg från Dental Technology Institute i Orange, USA samt från Dental Technologi Casati i Milano, Italien.
Han är gästprofessor i estetisk tandvård vid University of Iberoamericana i Santo Domingo och vid Manchester University, Storbritannien. Han har haft akademiska uppdrag vid universitetet i Siena samt Tufts University School of Dental Medicine, Boston, USA. Dr Dalloca skrivit flera artiklar inom estetisk tandvård och har varit internationell föreläsare sedan 1993. Han har vidare varit ordförande för European Society of Cosmetic Dentistry.

Roberto Iafrate

Roberto Iafrate skolades till tandtekniker vid Istituto E. Medi di Frosinone, Italien.

Född i England och verksam i London studerade han för Michael Kempton. Han flyttade till Italien och öppnade sitt eget lab 1989. Sedan 1995 samarbetar han med Dr. Dalloca i Milano. Även han har skrivit flera vetenskapliga artiklar och är international föreläsare. Medlem i European Society of Cosmetic Dentistry där han ansvarar för tandteknologiska vetenskapliga programmet.

Debra Engelhardt Nash

TO DO! A Patient Care Checklist for your Practice

Föreläsning för medarbetare såsom tandsköterskor, tandhygienister och receptionister

Lär dig att förbättra din patientrelationer och öka deras nöjdhet, lojalitet och acceptans med hjälp av effektiva verktyg och kommunikation. Specifika steg kommer att beskrivas för hur man ökar produktiviteten.

Ämnen under föreläsningen är:

• Telefonteknik
  • Schemaläggning
  • Patient Management
  • Finansiella upplägg
  • Tips om hur man hanterar patienten i ”stolen”
  • Utveckling av kliniken
  • Intern och extern marknadsföring

Torsdagens kurser

Fotokurs med Håkan Johansson

Håkan Johansson är Produktansvarig Klinisk Foto på Unident AB. Han ger kurser i dental fotografering i Sverige och Danmark. Håkan Johanssons fotokurs inleder SACDs årsmöte och kurs i Stockholm 2018.

Håkan Johansson är ett känt ansikte för SACDs medlemmar. Hans fotokurser är alltid mycket uppskattade. Under SACDs årsmöte håller han åter en kurs i klinisk fotografering. Tyngdpunkten ligger på fotografering för SACD-ackreditering.

“Jag kommer att lära ut vad man behöver kunna om kameran. Folk känner inte till sina kameror. Men när de går därifrån så kommer samtliga medverkandes kameror vara optimalt inställda för klinisk fotografering”

Kursen blir både teoretisk och praktisk. Fokus blir på viktiga frågor som hur man hanterar bildfiler enligt SACDs krav på format/Vilka bilder ska tas/Hur ska dessa bilder tas.
Alla är välkomna. Även de som inte skall ackreditera sig. Kursen kommer att göra dem till bättre kliniska fotografer, försäkrar Håkan Johansson.

Kompositkurs med Annika Korvo

Annika Korvo leder sedan 2003 Excellence Tandvård, en klinik inriktad på estetisk tandvård.Hon är sedan 2004 medlem i både AACD och SACD och går årligen utbildningar för att fortbilda sig.

Kompositekurs ”Style Italiano” metoden.

En eftermiddagskurs där du kommer att lära dig hur man på ett enkelt och systematiskt sätt kan skikta upp en framtand med komposit och få ett estetiskt snyggt resultat. Du kommer att få både teorigenomgång och praktisk utöva tekniken på en modell. Efter kursen kan du använda dig av metoden och öva vidare på egen hand.
En kurs för dig som vill börja jobba med framtandsfyllningar lite mer estetiskt, men med få material.
Vi använder oss av Filtek Supreme XTE kompositE från 3M.
KURSINNEHÅLL

• Estetiska principer (Smile Design)
  • Hur ser tänder ut? Form, struktur, karakteristika
  • Färg, färgtagning
  • Fotografering
  • Kompositer – olika egenskaper. När välja vad?
  • När skikta kompositer?
  • Diastemaslutning
  • Klass IV-fyllningar
  • ”Style Italiano-konceptet” – vad är det?

HANDS ON PÅ MODELL

• Hur man enkelt skiktar en framtandsfyllning med endast två färger av olika opacitet (Filtek Supreme XTE – 3M)
  • Preparation
  • Matristeknik
  • Skiktning
  • Puts och polering

Välkomna till SACDs Ackrediterings­seminarium och ta första steget mot ackreditering.

Ackrediterings­seminarium och filhantering med Michael Karlstén och Przemek Seweryniak

Torsdag 11e oktober 15:15-16:15

Välkommen till SACD:s ackrediterings­­seminarium. Vi kommer att:
  • Gå igenom vilka krav som ställs på vår ackreditering
  • Hur man kan hantera filer för att kommunicera med en mentor
  • Mentorskap
  • RAW-filer
  • Fotografering
Detta är starten på en resa som förhoppningsvis slutar med att du blir en av SACD:s ackrediterade medlemmar.

Ackrediterings­skrivning – Gör det skriftliga provet den 11:e oktober i samband med årsmöte och kurs.

Torsdag 11e oktober 16:30-18:00

SACD Ackreditering är mästarprovet i kosmetisk – estetisk tandvård. Vi sticker inte under stolen med att processen är både lång och arbetsam, men vi vill givetvis uppmuntra alla våra medlemmar att ackreditera sig. Endast så upprätthåller vi alla en exceptionellt hög kvalité i Sverige.

SACDs Ackrediterings­­process är en självstyrd inlärnings­process. Tandläkaren eller tandteknikern visar att man besitter en förmåga att diagnostisera, planera och utöva estetisk/kosmetisk behandling av högsta kvalitet.

Kunskaperna redovisas i fyra patientfall. Det ingår också ett skriftligt förhör på 60 frågor. Läs mer på sacd.se/ackreditering

Inled resan mot Ackreditering! Gör skrivningen i Stockholm under årsmöteskursen.

Program 11-13 oktober 2018, Grand Hôtel, Stockholm

Torsdag 11 oktober
11:00‑15:00 Fotokurs med Håkan Johansson
13:00‑17:00 Kompositkurs med Annika Korvo