fbpx

Dalloca, Iafrate och det naturliga leendet

Den italienska duon Dr Luca Dalloca och tandtekniker Roberto Iafrate föreläste på Grand Hotêl i Stockholm, 11 – 13 oktober 2018. Titeln Facial Driven Design visade sig stå för en estetik baserad på intuition och överlägsen kommunikation med patienten. Dalloca & Iafrate efterlämnade ett mycket gott intryck, både på det personliga planet såväl det som kollegiala.

Luca Dalloca vände upp och ned på det mesta

dalloca talks on stage

Ganska snart stod det klart att Dr Luca Dalloca var en föreläsare och yrkesman med en egen stil. Och som inte var rädd att berätta om den.

Han öppnade med att visa bilder på fotomodellers tänder och konstaterade att det var ful tandvård. Han raljerade över AACD:s alla regler för ackreditering. Han klargjorde att seden att ge patienter vad patienter vill ha, är helt fel.

– Det var inte det ni alla slet i tandläkarhögskolan för, eller hur? frågade han deltagarna retoriskt.
Dalloca förespråkar naturliga leenden i samklang med patientens ansikte. Han är motståndare till standardiserade leenden.

– Alla försöker att standardisera saker. De fungerar på en biologisk-teknisk nivå. Men det fungerar inte inom estetiken. Du hittar inte någon som ser exakt ut som du, så hur kan du ha samma tänder som någon?

Dalloca ägnade mycket tid till att beskriva intuitivt tänkande och tänkande med den högra hjärnhalvan. Att betrakta en människa eller ett objekt ”logiskt” är en illusion. Det är när man betraktar en människa och ett leende intuitivt, som man kan åstadkomma goda resultat.

Dallocas image to demonstrate optical illusions
Dalloca visade flera bilder med optiska illusioner. Hur vi uppfattar världen är mycket gäckande. Genom att vända upp och ned på en tavla bevisade han tavlan enbart hade balans i en position. Färger på tänder är särskilt gäckande.

Balans i leendet

Det intuitiva tänkandet är nyckeln till god estetik. Genom att balansera utseendet i tandraden, kan man åstadkomma god estetik med små medel. Ibland kan en insats på en enda tand ersätta en lång och dyr behandling. Identiska tänder ställda bredvid varandra, ger ett tyngre intryck. Patienterna blir ”framtunga” i munnen.

Samarbete med tandtekniker centralt

Den som inte arbetat med en tandtekniker i tio år, har inget att säga, fastställde Dalloca. Att tandteknikern skall träffa patienten är en självklarhet. Symphony of Synergy är Dallocas term, där patient, tekniker och tandläkare kommunicerar åt alla håll.

Tid och kommunikation

Det finns ingen formel eller recept för estetisk succé. Man måste lära känna patienten. Teknikern likaså. Tid och kommunikation är de hemliga ingredienserna till ett naturligt, vackert leende som är i samklang med patientens personlighet.

– Mer och mer inser jag, att ju mer vi pratar och kommunicerar med patienten, ju färre missförstånd blir det i behandlingen. Det är då de förstår att det är du som är experten.
Därför var det kanske ingen överraskning att Dalloca generellt föredrog porslin framför composite.

”Jag vill inte gifta mig med mina patienter”, sa Dalloca, och syftade på de oundvikliga korrigeringar och klagomål som han anser att composite-behandlingar innebär.

Dalloca talking to students

Dalloca betonade många gånger principen att inte låta patienten få igenom sin vilja, om det resulterar i dåliga resultat. Alla patienter vill se yngre och snyggare ut. Och det skall gå snabbt och vara billigt. Här måste tandläkaren vara vaksam:

– Ingen etik utan estetik, ingen estetik utan etik. Gör inget mot patienten som du inte skulle göra mot dina barn.
Dalloca själv var nöjd med sin svenska publik.

– Jag blir verkligen emotionell. Jag fick verkligen en fantastisk respons från deltagarna. Jag trodde faktiskt att ni var mer intresserade av den amerikanska skolan av estetik. Men jag fann att ni verkligen var intresserade av att göra något som ser verkligt ut. En bättre publik kan jag inte ha.

Roberto Iafrate tog sin tid

Iafrate demonstrates to students an specific task

Tandtekniker Roberto Iafrate har samarbetat flera år Dr Luca Dalloca. Iafrate ledde Hands-On för tandtekniker. Han valde att visa upp sin teknik för av Non Prep-porslinsfasader med hjälp av platinafoliering. Iafrate – med sin karaktäristiska cockney-dialekt – fick god kontakt med deltagarna. Stämningen var avspänd och uppslupen, men präglad av koncentration.

– Jag är väldigt nöjd med kursdeltagarna, som var mycket skickliga och väldigt intresserade, sa Iafrate själv om publiken.
Gott om tid var ett genomgående tema hos både Iafrate och Dalloca. Iafrates platinafoliering och uppbyggnad av en skalfasad med porslin tog längre tid än alternativa behandlingar. Men det är väl använd tid, förklarade Iafrate:

– Behandlingen berör i princip inte den ursprungliga tanden. Porslinet integrerar perfekt med den naturliga tanden. Det är en mycket bevarande teknik, som också blir ger vackrare resultat för patienten.

– Det ger ett naturlig, estetiskt leende utan att tänderna skadas. Det är den största tjänst en tandläkare kan göra en patient: att inte röra gingivan eller det paradontiska systemet. Bara rekonstruera genom att lägga till. Vi har arbetat med denna teknik i över 20 år.

Iafrate blir hågkommen som en kunnig tandtekniker samt en sympatisk person med mycket värme. Själv sa han så här om arrangemanget:

– Det var great fun. Det bästa arrangemang jag varit på – åtminstone under de sista 20 åren. Härliga människor, väl organiserat.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

M.I.P.

Mattias Larsson Aqua Dental, Stockholm mattias.lasrsson@aquadental.se

M.I.P.

Hossam Amer T4 ConfiDent, Hässleholm admin@t4confident.com

M.I.P.

Patrik Bargiel Tandvården Teleborg, Växjö bargielpatrik@hotmail.com

M.I.P.

Ulrika Nibble
Vasa Viktoria Tandvård, Göteborg
ikanibble@gmail.com

M.I.P.

Anders Axelsson
Österports Tandvård, Visby
anders.axelsson@ptj.se